Home » , , » Aku belajar berdisplin dengan master checklist Shaklee..

Aku belajar berdisplin dengan master checklist Shaklee..

Written By Unknown on Saturday 16 August 2014 | 10:22


Seperti yang kita tahu, dalam kehidupan kita sebagai seorang hamba di muka bumi ini, tugas kita bukanlah hanya mencari keredhaan di dunia sahaja, malah juga di akhirat.

Tetapi, pernahkah kita terfikir, adakah mudah untuk kita melakukannya?? Dan adakah mudah untuk kita mencari keredhaan di dunia mahupun akhirat?? Pastinya susah bukan??



Jika saya yang ditanya soalan sedemikian rupa, pastinya saya juga akan berkata ‘susah’..bukannya mudah…Tetapi segala-galanya berubah selepas pertemuan ini..

Saya mula mengenali Shaklee sekitar 4-5 bulan. Saya mengenalinya apabila emak saudara saya mengajak saya untuk menjadi ahli.Pada ketika itu, saya tak pernah langsung tahu tentang bisnes Shaklee ni. Dalam hati, boleh la juga masuk ahli, tetapi masa itu, keadaan duit yang tidak mencukupi..Tetapi, alhamdulillah, Allah permudahkan urusan saya, emak saudara saya dengan berbesar hati telah memdaftarkan saya menjadi ahli dengan duitnya…


Selepas saya didaftarkan menjadi ahli, saya terus dimasukkan ke dalam group Shaklee, under tasneem network di group facebook, dan juga di group whatapp..
Saya diperkenalkan dengan apak dan emak saya..En hirman dan juga Puan yatie..Mereka sangat2 membantu saya, dari mula-mula zero ni sampai la ade ilmu sikit ni..Pada mulanya, saya tidak la terlalu serius sangat untuk mengikuti bisnes ni.Tetapi lama-kelamaan hati saya mula terpaut untuk mengenali Shaklee dengan lebih dekat..mengapa???

Antara sebab yang paling kukuh adalah silaturahim sesama ahli.Saya sangat2 bangga kerana saya belum pernah melihat atau join mane2 group business yang begitu menjaga kebajikan anak2 buahnya..Segala pertanyaan dan maklumat yang kami tanya tak pernah diabaikan oleh senior2 shaklee..Kadang2 sampai master kami pun siap bagi video motivasi  dan soal jawab..Semata2 untuk suntikan rasa semangat itu..

Dalam pada itu, apa lagi yang buat saya tertarik dengan Shaklee ini ialah, kiteorang dalam group ni akan disuruh untuk membuat masterchecklist ..

Apa itu masterchecklist…?? Ala…dia ringkas je nak explain.hehehehe.saya bagi maksud mudah ye.. Masterchecklist ini lebih kurang to do list, iaitu perkara-perkara yang kita buat setiap hari. Dan yang paling penting, masterchecklist ini adalah salah satu rahsia oleh master-master Shaklee kita ni..





Saya pada mula-mula disuruh buat masterchecklist ni, mmg jujur cakap, hati memang tertanya-tanya..apa la fungsinya?? Berkesan ke??? Mula-mula tu, memang hati tak de rasa ikhlas sangat nak buat..Kadang2 yakin pun tak..Buat atas dasar orang suruh…

Tetapi, lama2 serius saya cakap dari rasa terpaksa dan tak ihkhlas tu, hati saya rasa terpanggil sendiri untuk buat..

Untuk pengetahuan korang, sebelum saya lanjutkan cerita saya ni kan, Masterchecklist dalam Shaklee ni, bukan sahaja merangkumi perkara-duniawi(jasmani) sahaja tau, tetapi perkara2 yang lebih kepada rohaniah, di mana bagaimana dalam ilmu perniagaan, kita kaitkan amalan-amalan rohaniah untuk berjaya..

Masyallah..tu yang buat saya jatuh cinta tu..hehhehe..

Ni saya bagi contoh masterchecklist Shaklee..Antaranya ialah:







Perkara yang paling terkesan dalam jiwa saya, adalah solat dhuha..Sebelum ini, saya memang takthu la sangat tentang solat dhuha ni..Tak pernah buat..Tetapi dengan adenya masterchecklist ni, saya belajar itu semua..Bukan terpaksa..Kerana keikhlasan.. Ya..memang ternyata ia sangat2 terkesan..Bila saya selidik dan kaji, rupanya patut la, apak emak Shaklee suruh banyak buat dhuha..sebab solat dhuha tu pintu segala rezeki…




Alhamdulilah, bila saya amalkan,dan rajin untuk istiqamah, tak banyak pun, tapi mesti tetap ade rezeki dari Allah buat saya. Jika bukan rezeki Shaklee pun, pasti ade rezeki dari hasil kraf tangan ataupun rezeki dari segi lain…Syukur..terima kasih ya Rab!! Nanti untuk next artikel kalau saya rajin saya akan ceritakan sikit tentang amalan solat dhuha ni yaJ Doakan..



Selain itu juga, Saya dan ahli lain juga di ajar untuk rajin baca surah2 seperti, surah Al-Mulk, Al-Waqiah, serta surah Yasin..Banyak fadilat surah2 ni sebenarnya..Selain dari dipanjangkan umur, ia juga surah untuk dimurahkan rezeki…

Bila pikirkan  balik…Allah..,tak sia2 join Shaklee ni…Sebab apa????sebab bukan senang kita nak jumpa perniagaan yang ajar kita untuk lebih dekat dengan Allah..Yang ajar kita bagaimana nak tambah amalan-amalan rohani..Patutlah saya lihat, orang yang berjaya ni perwatakannya, masyallah…sungguh menenangkan…Kerana dalam jiwa mereka bukanlah hanya memikirkan keuntungan duniawi sahaja..tetapi juga akhirat..

Ok lah semua, rasanya di sini sahaja saya nak share pengalaman saya dengan Shaklee, dalam masterchecklist ni.Sejujurnya, diri saya tidak mampu lagi memenuhi segala-galanya yang ade dalam masterchecklist ni..Banyak lagi yang saya kena buat dan istiqamah..Insyallah doakan saya semua…Saya nak jadi master coordinator juga suatu hari nanti..!!





Cuma pesanan saya untuk pembaca semua :

“Tidak kira apa jua bisnes yang anda ceburi, yang anda minati..Selagi ia tidak melanggar hukum agama dan syariat, teruskan la..Cuma, tanamkan dalam hati, apa niat kita dalam berniaga?..Adakah hanya untuk mencari keuntungan semata-mata?? Bagi pandangan saya, selepas saya mengenali Shaklee dan melakukan masterchecklist ni,untuk menjadi seseorang yang berjaya tidak kiralah jika anda seorang peniaga ke, seorang pelajar ke, perkara yang penting adalah anda melebihkan amalan akhirat dari duniawi, bukan menseimbangkan amalan duniawi dan akhirat.. Kerana, apa matlamat kita di dunia ini, adalah mencari keredhaan dari Allah.. Apa guna jika semuanya hanya indah di dunia dan di pandangan manusia kan??

"Jika anda seorang pelajar sekalipun, mahupun seorang suri rumah ke,atau  apa-apa sahaja lah kedudukan anda, binalah rasa niat untuk membuat checklist diri, kerana dengan itu anda mampu menjadi orang yang terhebat di kalangan orang-orang yang terhebat”


Nukilan kata-kata puitis terakhir saya titipkan untuk semuaJ

Ya Allah, Ya Rahman Ya Rahim..
Segala yang terjadi di setiap perjalanan hidupku,
Adalah rencana dan takdir dariMu..
Tiada satu pun yang terjadi, bukan dari kehendakMu..
Terima kasih akan pertemuan ini..
Pertemuan yang membuahkan cintaku kepadaMu semakin erat..
Semakin kemas dan bertambah padu..
Jika bukan takdir yang menemukan aku dengan nya..
Pasti aku tidak mampu mengenalMu..
Ya Allah…
Jika pertemuan ku dengan Shaklee ini..
Adalah jalan mudah untuk aku bersamaMu..
Untuk aku beristiqamah dengan setiap amalanMu..
Teruskan ya Allah…Teruskan..
Terus kuatkan hatiku untuk terus bertahan dalam Shaklee ini..
Kerana aku percaya..
Hanya Engkau yang menjadikan sesuatu tanpa alasan…
Amin ya Rab…


Sekian dari saya, SID 1112378, Nurul Fazeaty Bt Mohd Radzuan

 Pertanyaan, konsultasi dan pesanan produk boleh hubungi saya di:



NURUL FAZEATY BT MOHAMAD RADZUAN
♥ sms/whatsApp: 013-5387591
♥ Emel : 
nurul_fazeaty@yahoo.com atau fazeatyradzuan@gmail.com


0 comments :

Post a Comment