Home » , » NOSTALGIA HARI RAYA YANG BERMAKNA UNTUK DIKONGSI

NOSTALGIA HARI RAYA YANG BERMAKNA UNTUK DIKONGSI

Written By Unknown on Wednesday 6 August 2014 | 17:46


Berlalulah sudah Ramadhan, sebulan berpuasa...hehehehe...Rasanya belum terlewat untuk saya serta keluarga mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri , MAAF ZAHIR DAN BATIN. Bagi pihak keluarga saya, saya ingin memohon ampun dan maaf kepada sanak saudara, kaum keluarga yang jauh dan dekat, sahabat handai yang jauh dan dekat lebih-lebih lagi yang dekat tetapi tidak berkesempatan untuk berkunjung lagi  dan kepada anda semua yang membaca ucapan ini. Maaf dipinta sekiranya terdapat kelanjuran kata kesilapan tingkah maklumlah kita hanya manusia biasa yang tidak terlepas daripada melakukan kesilapan. Semoga Syawal kali ini lebih bermakna kepada kita semua dan sama-samalah kita berdoa semoga kita dipanjangkan umur oleh Allah s.w.t untuk bersama-sama lagi di bulan Ramadhan tahun hadapan, InsyaAllah.




Saya cuma nak imbas kembali sambutan hari raya tahun ini untuk ingatan dan kenangan saya. Pastinya anda semua juga punya nostalgia hari raya bukan??
Untuk pengetahuan semua,pada HARI RAYA PERTAMA menjadi kebiasaan kepada ahli keluarga saya untuk menziarahi pusara  arwah  datuk dan nenek. Di samping membersihkan kubur, kami turut bersedekah Al-Fatihah dan berdoa semoga roh mereka dan ahli kubur yang lain dicucuri rahmat dan ampunkan segala dosa serta ditempatkan di dalam syurga bersama-sama dengan para anbia' dan syuhada'.  Sesungguhnya, daripada Allah kita datang kepada Allah jualah kita kembali.



  
Selepas menziarahi pusara arwah datik dan nenek saya, kami sekeluarga akan beraya di rumah sedara mara yang terdekat. Buat pengetahuan semua, setiap hari raya pertama, saya akan beraya dahulu di rumah makcik saya yang paling rapat.hehehe maklumlah dia je yang terdekat..yg lain masing2 jauh katakan.ehhehehe
Dalam beraya tu sempat la kami tangkap beberapa gambar untuk dijadikan kenangan Raya dan untuk dihantar kepada saudara saya yg jauh terutama di Sabah J

Bersama dengan emak dan sepupu, Nisa



sebahagian dari ahli keluarga NAMAT dan LIJAH :)

Sudah puas kami beraya, kami balik ke rumah untuk melayan tetamu pula…Menu pertama mak masak di pagi raya pertama ialah laksa..nyum3…hehhehehe

Juadah raya pertama : laksa


Juadah raya kedua ; nasi tomato dan ayam masak merah+jelatah

Pada petangnya pula, kami beraya di rumah ayah sedara saya di kg Simee.. tiada apa yang menarik sangat Cuma dapat la titipkan gambar2 untuk tatapan.hehehehe








PADA HARI RAYA KEDUA, saya dan adik-adik beraya di kg halaman kami, di Parit.hehehe..dekat je pun..kebetulan ade buat makan2..masak ape??? Nasi briyani dengan kambing kurma…nyum3…hehhehehee
Sepanjang ade di sana, saya dapat la bertemu dengan sedara-mara.. best la jugak, sbb tak ramai sedara yang saya kenal, jadi bila balik ni, dapat la berkenalan.hehehe.. Cuma maaf la,tak dapat pulak bergambar bersama mereka, disebabkan pada hari tu saya tak sihat sebenarnya L… naik selesema yang teruk.. tetapi alhamdulillah, selesema makin pulih bila saya telan beberapa biji alfafa...korang tak thu ke alfafa ni boleh untuk orang resdung??? Kalo amalkan memang cepat ok la…jangan ingat utk kurus aje..hehehehe
Sampai ke petang juga saya dan adik-adik beraya di sana..balik2 siap2 nak tidur je.heehhe





Adik-adik bergambar dengan Opah sebelah abah :)
Raya ketiga..nak tahu ke mana lagi kami??? Kami ke taiping… beraya umah bapa sedara belah emak.. kami bertolak awal.maklumlah takut jammed kan.hehhe.. alhamdulillah, dkt kul 11 jugak kami sampai… rasanya langkah kanan kami ni, owner umah tengah masak makan tengah hari..jadi ape ke lagi, berkelah lah kami di sana…nak tahu apa yang di masak?? Daging masak salai, gulai tempoyak, ikan goreng, dan ape lagi ..petaiii.heheheh

Memang puas sangat..bukan puas makan je, tapi puas dapat berkumpul makan bersama..jarang ooo nak dapat makan sama ni J.. selepas makan tu, sampai ke petang juga kami berborak..

akak dah siap2 posing lagi.heheheh

cantiknya emak saya ni :)
Dah penat kami berjalan..dari taiping ke setiawan, memang best dan seronok, Cuma keadaan jadi kurang gembira lepas tu..Mak tiba-tiba muntah..lebih 3 kali juga kami berhentikan kereta, untuk bantu mak L
Balik ke rumah hampir pukul 10malam, ingatkan mak dah sembuh bila saya belikan ubat untuk dia makanm tetapi tidak juga.. dekat pukul 5 pagi, abah dan akk bawak emak ke hospital.. siang dengan mak..

Untuk pengetahuan kalian, mak akhirnya ditahan wad pada hari raya ketiga pukul 4 petang.. Allah, terasa berat seketika untuk terima..Di hari raya, mak terpksa duduk di dalam wad.. Orang lain seronok beraya, tetapi kami?? Tetapi saya tahu, inilah ujian Allah..Manakan tidak Allah membebani kita di luar kemampuan kita kan??


Doktor katekan yang mak mengalami tekanan darah tinggi dan keracunan makanan..tu sebab mak muntah2.. jadi mak di tahan bagi pemeriksaan lanjut…Sepanjang emak sakit, saya dan akan bergilir-gilir menjaga…Pagi akak, malam saya..alhamdulilah dari situ saya tahu Allah nak tengok kami pikul tanggungjawab ini J

Syukur,, pada hari raya ketujuh, emak dibenarkan oleh doktor untuk keluar dari hospital.. emak diberikan cuti untuk berehat…terima kasih kepada mak sedara saya, Nor faizah yg tolong kami di hospital..memandangkan di kerja di sana…tak terbalas jasa-jasanya…terima kasih juga pada abah sebab tolong jaga rumah, masakkan lagi..hehehe..u ar the best father!!! Terima kasih juga kpda kawan2 yang berniat nak datang melawat mak.. terharu dengan korang semua…moga Allah redha akan niat kalianJ

mak sedara yang banyak membantu kami :)


tadaaaa..nilah abah saya..hehhehe..my heroo :)

Rasanya setakat di sini sahaja coretan saya..mungkin takde yang special pun raya saya ni, tetapi bagi saya, biarlah raya 2014 ni menjadi nostalgia bermakna untuk saya simpan.. perkara2 yang berlaku memberi saya banyak ruang untuk muhasabah diri…Allah..sungguh indah setiap aturanMu…

Kepada anda semua, selamat hari raya sekali lagi ya J.. ha, sebelum terlupa, dalam kita beraya, dok bercerita tentang raya, nak juga la tahu jika ade sesiapa yang berminat nak tahu sal Shaklee..jgn malu2 komen pd saya yaJ…anda kan dilayan sebaik mungkin..insyallah

Pertanyaan, konsultasi dan pesanan produk boleh hubungi saya di:


NURUL FAZEATY BT MOHAMAD RADZUAN
♥ sms/whatsApp: 013-5387591
♥ Emel : 
nurul_fazeaty@yahoo.com atau fazeatyradzuan@gmail.com







0 comments :

Post a Comment