RAMADHAN..KEDATANGANMU DIRAI..PEMERGIANMU DIRASAI.. :(

Written By Unknown on Tuesday 5 August 2014 | 23:09


Alhamdulillah syukur ke hadrat Allah SWT kerana mempertemukan kita pada bulan yang penuh berkat iaitu bulan Ramadhan. Diharap Ramadhan yang lalu diri kita dimulakan dengan senyuman, ayunkan langkah dengan keyakinan, akrabkan hati dengan Tuhan, rapatkan diri sesama insan.

Sebelum saya berkongsi sedikit cerita saya sepanjang di bulan Ramadhan, ingin saya kongsikan sedikit di mana Nabi SAW berkhutbah panjang tentang kelebihan bulan Ramadhan. Antaranya Nabi SAW berpesan akan datang kepada kamu satu bulan yang sangat agung dan bulan yang sangat berkat. Indahnya Ramadhan adalah sesuatu yang dirasai oleh hati. Oleh itu kita perlu melihat Ramadhan melalui kaca mata hati. Sesungguhnya benarlah kata-kata ini – “Buta mata tak nampak jalan di dunia, buta hati tak nampak jalan ke syurga”. Oleh sebab itu titik permulaan untuk merasai keindahan bulan Ramadhan adalah seperti yang Allah nyatakan dalam ayat 183, surah Al-Baqarah yang dibacakan tadi – melalui iman. Hanya orang beriman yang akan merasai kelazatan apabila memasuki bulan Ramadhan.


Saya sedar bertapa nikmat dan syukurnya kerana saya masih lagi diberi peluang untuk merasai ramadhan ini…kalian semua nak tahu, saya rasa dalam banyak2 ramadhan, ramadhan kali ini terasa amat bererti dan terlalu terindah dari ramadhan yang lalu…sebab apa??? Hanya saya dan Allah yang mengetahui J

Perkara Pertama dalam bulan ramadhan yang selalu kita akan lakukan ialah, solat bertarawih.. anda semua buat solat tarawih??? Hehehhe…untuk pengetahuan korang semua, selalu nya saya solat berjemaah di surau(bersama kawan2 universiti), tak pun bersama mak saya di rumah..memandangkan keadaan dia yang tidak berapa sihat, saya solat berjemaah bersama emak saya..Cuma mungkin tiada rezeki, ramadhan kali ni saya banyak mendirikan solat bersendirian.. nak buat dengan emak, mak tak berapa larat, dia sering buat lewat malam..selain itu, disebabkan pada ujg minggu saya bekerja sehingga 10 malam, jadi saya terpaksa solat tarawih lewat..

Dulu, saya rasa sedih gak tak dpt solat berjemaah, tetapi bila saya pikir2 balik, tidak mengapa,asalkan niat saya baik untuk melakukan solat tarawih..:)..saya harap insyallah ramadhan akan datang saya nak set niat utk bertarawih berjemaah di masjid.




Kedua, pada ramadhan kali ini, alhamdulillah Allah bagi saya peluang untuk buat solat dhuha dan baca al-Quran… Sejujurnya dulu saya tak pernah buat solat dhuha..bagi saya solat dhuha tu apa??? Apa powernya???  Tetapi alhamdulillah, Allah  bagi saya peluang merasai KEHEBATAN dhuha…allahurabbi L.. dalam ramadhan, saya latih diri saya untuk buat solat dhuha, kalau boleh hari2.. saya nak jadikan ramadhan ni permulaan yang berterusan untuk saya melakukan dhuha… untuk pengetahuan korang semua, saya lebih rasa excited dan teruja untuk melakukan dhuha, bukan sahaja kerana Kehebatannya, tetapi kerana Allah dekatkan saya pada mereka-mereka yang sering mengingatkan saya tentang dhuha…Allah..rasa seronok dan bersyukur dapat kenal akak-akak,abang-abang dalam group SHAKLEE yang selalu bagi semangat dan dorongan..mereka selalu menasihatkan saya dan yang lain-lain supaya untu berjaya dalam hidup, tak kira la bidang apa pun, perkara yang paling penting kita kena pelihara adalah hubungan dengan Allah..ingat!! jika kita jaga hubungan kita dengan Allah, pastinya Allah juga akan pelihara hubungan kita dengan manusia..







Ketiga, Perkara lain yang dilakukan dalam bulan ramadhan, ialah bersedekah..alhamdulilah, walau bukan selalu, walau bukan banyak, tetapi Allah bantu saya dalam mencari pahala dan cara untuk membantu orang lain.. bagi saya, bersedekah bukan dinilai melalui banyaknya nilai yang kita sedekahkan, tetapi dinilai sebanyak mana keikhlasan hati kita untuk bersedekah…


Di dalam satu petikan surah Al-Baqarah:

Dan di antara mereka ada yang membuat janji dengan Allah dengan berkata: “Sesungguhnya jika Allah memberi kepada kami dari limpah kurniaNya, tentulah kami akan bersedekah, dan tentulah kami akan menjadi dari orang-orang yang soleh”





Dalam pada itu, untuk pengetahuan kalian semua, di dalam bulan ramadhan ni, saya ada amik sedikit tempahan popia nestum horlick dan oreo milo.. Alhamdulilah, rezeki bulan ramadhan.. saya dapat lebih 40 balang tempahan, dan dari situ saya niatkan rm1 dari pembelian akan disedekahkan kepada yang memerlukan.. kenapa say buat semua ni?? Jawapannya mudah…saya bukan hanya ingin saya sahaja diberi pahala bersedekah, diberikan syafaat atasa amalan2 kebaikan yang saya lakukan, tetapi saya nak tarik, saya nak sekali kawan-kawan, orang di sekeliling saya peroleh pahala bersedekah ni..dan Alhamdulilah J






Yang terakhir sekali, perkara yang amat sukar kita buat bukan sahaja kalian, tetapi juga saya.iaitu bangun malam. Allahurabbi..berat mata ni..berat badan ni.. tetapi saya ingat pesanan dari ustazah Hafizah mUsa “ Tidur kita kalau boleh bukan hnya untuk tidur sahaja sepanjang malam, tetapi untuk beriabadat”
Selalunya saya akan bangun tima sahur untuk tolong mak, jika ada la.hehehe..dan kemudian saya akan luangkan masa sekejap untuk solat sunat ataupun baca al-Quran.. bukan banyak pun, tetapi saya cuba buat. Sebab saya tahu, Allah suka HambaNya yang berusaha..







Tetapi kalian semua, maafkan saya ya..coretan di dalam blog ni saya tulis bukan untuk mendabik dada, menunjuk bahawa sayalah yang baik, sayalah yang hebat..tidak !! tidak sama sekali… saya juga manusia biasa yg masih mencari Hidayah itu..

Apa yang saya kongsi inilah adalah perkara yang saya lakukan sepanjang ramadhan, walau bukan setiap hari…
Kesimpulan nya, perginya Ramadhan akan dirasai..kerana kemanisannya hanya akan kita rasai setahun sekali sahaja.. Alhamdulilah, Terima kasih ya Allah bagi saya tenaga untuk kekal sihat.. tetapi jangan kalian lupa, sebab apa saya kekal tenaga walau saya seorang yg agak berisi.?? Jawapannya, sebab saya amalkan Shaklee…iaitu esp, lecithin dan juga alfafa…  J










 Pertanyaan, konsultasi dan pesanan produk boleh hubungi saya di:


NURUL FAZEATY BT MOHAMAD RADZUAN
♥ sms/whatsApp: 013-5387591
♥ Emel : 
nurul_fazeaty@yahoo.com atau fazeatyradzuan@gmail.com


..SESUNGGUHNYA ALLAH AMAT SUKAKAN HAMBANYA YANG BERUSAHA.. 

0 comments :

Post a Comment